Gigt/ autoimmune lidelser

Gigt/ Mavetarmlidelser/ andre autoimmune lidelser - Hvad kan jeg selv gøre?

Du kan faktisk gøre rigtig meget! Se nedenunder hvad jeg anbefaler dig at gøre.

 

 

Kosten

  • Prøv at udelukke gluten, komælk og grøntsager af natskyggefamilien.
  • Drik friskpresset juice hver dag (f.eks. gulerødder, citron og æble).
  • Få ekstra omega-3 fedtsyrer (f.eks. 1 spsk. kværnede hørfrø i juicen, 3x om dagen. OBS: De kan kun holde sig 20 min. efter de er kværnet) og sundt fedt: Olivenolie, hørfrøolie, avokadoolie, valnøddeolie, kokosolie (eneste olie, som kan bruges til stegning).
  • Hold igen med salt.
  • Spis mere basisk, dvs. ikke så meget kød. Hold dig til grøntsager, evt. fritgående øko kylling, fisk, æg, nødder, kerner, bær, frugt, frø (chia ect.), mung bønner, linser, kikærter, samt ris, som ikke er hvide. Spæd til med masser af friske krydderurter.
  • Spis bær hver dag.
  • Alkohol med måde.
  • Motioner hver dag i det fri - gåture, cykelture ca. 30 min.
  • Andet motion - Qigong, tai chi, muskelstyrkende, men som passer til dig.
  • Få din nattesøvn - tag evt. melatonin.

 

Kosttilskud

  • Multivitamin (i organisk form).
  • D-vitamin (5-10.000 IE dagligt, mindre i sommerperioder).
  • Omega 3 (4-6.000 mg. dagligt, krill og evt. gennem hørfrø og chiafrø).
  • Gurkemeje ( Iherb.com : Natures' Answer, Turmeric-3, flydende, uden alkohol. Det tager jeg selv og synes det er virkelig godt).
  • Ingefær (Iherb.com : Natures' Answer, Ginger, flydende, uden alkohol, rigtig godt).
  • Mælkesyrebakterier
  • MSM
  • Glykosamin m chronditin.
  • Q10 + alpha liponsyre.
  • Evt. ekstra magnesium og zink (i organisk form).
  • Evt. fordøjelsesenzymer.
  • Evt. ekstra B-komplex, plus B-12 vitamin, da kroppen er i stresstilstand.